Skip to content

Bersihkan Dirimu, Bersihkan Rumahmu

17 November 2011
tags: , ,

Telapak kaki yang berlumuran lumpur dan debu hendak membersihkan rumah ini sampai bersih. Mana mungkin bersih rumahnya! Kaki itu menapak seiring tangan menyapu tapi hanya meninggalkan bekas tak ada habisnya. Terus kotor, dan kotor lagi. Sapu lagi, sapu lagi, sapu lagi. Kapan bersihnya?

Tidakkah kaki itu dicuci dahulu? Gunakanlah keran di halaman sana. Guyur dengan airnya, usaplah tiap sudut telapak hingga jari-jarinya hingga bersih. Masuklah dan sapulah rumah itu, tiuplah butiran-butiran debu yang melekat di atas lantai keramik. Biarkan ia terbang ke luar dan akhirnya tertiup angin entah kemana atau tergeletak di tempat sampah.

Keran itu adalah sumber ilmu, majelis ilmu, kitab-kitab para ulama, para murobbi, para guru, para ustadz, yang mengalirkan air hikmah yang terkandung dalam Al-Quran dan Al-Hadits tiada habisnya, membersihkan hati dan jiwa ini dari penyakit-penyakit dan kotoran yang senantiasa ingin melekat. Usaplah yang merata, agar terlempar keseluruhan rasa sombong, iri, hawa nafsu, ketamakan dari hati ini.

Rumah itu adalah Dunia.  Rumah yang bersih adalah dunia yang terlepas dari segala macam kotoran-kotoran kejahatan dan kejahilan manusia. Rumah yang terpancar di dalamnya Dziaulhaq, Cahaya Kebenaran dari Allah. Rumah yang tenteram dan memberikan kebahagiaan pada setiap penghuninya, selama di dunia dan di akhirat.

Ya, ia akan kotor lagi ketika dilewati orang lain; bersabarlah, bersihkan saja jejak-jejak kotor itu. Tunjukkanlah kenyamanan dan keindahan rumah yang bersih. Ajak mereka untuk mencuci kaki sebelum masuk rumah, mudah-mudahan mereka pun akan membersihkan dirinya dan dengan kamu membersihkan rumah ini bersama.

Advertisements
No comments yet

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: